قبلا مطلبی تحت عنوان " تنظیم Environment Variables به صورت گرافیکی" گذاشته بودم، ابتدا قصدم این بود که در همان پست به نحوه تنظیم Environment Variables از طریق خط فرمان اشاره کنم، ولی دیدم مطلب طولانی می شه واسه همین یک پست جداگانه به این مطلب اختصاص دادم.

می‌توان Environment Variables را از طریق خط فرمان (Command Prompt) ویرایش کرد. برای این کار از دستورهای set و setx استفاده می‌کنیم. دستور set برای نشست جاری (current session) کاربرد دارد یعنی با بستن پنجره cmd تغییرات اعمال شده از بین خواهد رفت. ولی setx برای اعمال تغییرات و تنظیم پایدار هست. حال با فشردن همزمان کلیدهای "ویندوز" و "‌ R "  پنجره run را باز می‌کنیم و دستور cmd را می‌زنیم تا پنجره کنسول باز شود. 

کار با دستور set:

نحوه اضافه کردن به متغیر path با استفاده از دستور set:

set path=C:\Python27;%path%

 بدیهی است با تغییر path ‌در دستور بالا می‌توان هر متغیر دلخواهی را ویرایش کرد:

set Variable_Name=C:\Folder_Name;%Variable_Name%

حذف مقدار از متغیر path با استفاده از set، برای این‌کار عبارتی را که می‌خواهیم حذف کنیم به فرم زیر وارد می‌کنیم:

set PATH=%PATH:C:\Python27;=%

نمایش متغیرها و مقادیر موجود در Environment Variables:

set

یا

set | more

گرفتن خروجی از متغیر Environment Variables در یک فایل متنی:

SET > output.txt

نمایش مقدار متغیر path:

echo %PATH%

کار با دستور setx:

همان‌طور که در بالا اشاره شد setx برای اعمال تغییرات پایدار در Environment Variables هست، این دستور تاثیری بر نشست جاری ندارد و چنان که مایل باشیم تغییرات اعمالی هم پایدار باشند و هم در نشست جاری از آن استفاده کنیم باید دو دستور را باهم بکار بریم. اضافه کردن مقدار به متغیر پچ با setx:

setx path "C:\Python27;%path%"

و در حالت کلی‌تر:

setx Variable_Name "C:\Folder_Name;%Variable_Name%"

دستور setx بطور پیشفرض متغیرهای محلی و یوزر را تغییر می‌دهد برای این که متغیرهای سیستم را ویرایش کنیم باید از علامت "m/" استفاده کنیم و همچنین نیاز هست cmd را در حالت Admin اجرا کنییم:

setx path /m "C:\Python27;%path%"