یکی از آسان‌ترین راه‌های انتقال فایل در شبکه محلی استفاده از FTP یا همان File Transfer Protocol هست، با استفاده از این پروتکل فقط با نصب و تنظیم برنامه‌ی سرور و کلاینت، فایل‌ها در همه دیوایس‌ها در دسترس هستند. برای اطلاعات بیشتر به پروتکل FTP در ویکی‌پدیای فارسی مراجعه کنید.

برای نصب سرور، با استفاده از ترمینال (LXTerminal) و یا SSH دستورات زیر را وارد کنید:

sudo apt-get update 
sudo apt-get install vsftpd

برای تنظیم سرور FTP دستور زیر را وارد کنید:

sudo nano /etc/vsftpd.conf

در فایل باز شده با پاک کردن "#" از اول خط‌های زیر، آن خط‌ها را از حالت کامنت در بیاورید، چنان که یکی از خط‌های زیر در فایل نباشد آن را اضافه کنید. در دو خط آخر بجای "USER$" نام کاربری رزیری‌پای را وراد کنید. خط آخر مربوط به محل دایرکتوری فایل‌هایی هست که می‌خواهید از طریق FTP در دسترس باشند، که می‌توانید بسته به خواست‌تون تغییر بدهید.

anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
chroot_local_user=YES
user_sub_token=$USER
local_root=/home/$USER/ftp

بعد از اتمام ویرایش، "Crtl+x" را زده و سپس "y" را بزنید تا نغییرات ذخیره شوند. با زدن فرمان زیر سرور را دوباره راه‌اندازی کنید:

sudo service vsftpd restart

حال سرور FTP بر روی پورت 21 در آی‌پی رزبری‌پای (و یا دامنه‌محلی‌ آن) در دسترس است و می‌توانید با کلاینت دلخواه‌تون بهش وصل شوید و به سادگی فایل‌هاتون رو منتقل کنید. یوزر و پسورد همان پوزر و پسورد رزبری‌پای هست. کلاینت‌های خوبی برا FTP هست بطور مثال برای ویندوز و لینوکس Filezilla انتخاب مناسبی هست. در اندروید هم برنامه ES File Explorer  که نسبتا رایج هم هست، قابلیت اتصال از طریق FTP را دارد و می‌تواند مفید واقع شود.