برای یک پروژه نیاز بود که رزبری‌پای رو از طربق پورت کامپوزیت (Composite Video) همون پورت ویدیوی آنالوگ زرد رنگ به تلویزیون وصل کنم. کار زیادی نداره فقط یه تغییر کوچک تو فایل "config.txt" می‌خواد.

ارتباط کامپوزیت تو همه بردهای رزبری‌پای هست ولی نوع کانکتوری که به کار رفته است متفاوته، در فهرست زیر نوع کانکتور در مدل‌های مختلف مشخص شده است.

Composite Video (RCA): Raspberry Pi A, Raspberry Pi B

3.5 mm jack:  Raspberry Pi A+, Raspberry Pi B+,  Raspberry Pi 2 B, Raspberry Pi 3 B, Raspberry Pi 3 B+,  Raspberry Pi 3 A

Composite Video via marked points on PCB: Raspberry Pi Zero PCB v1.2, Raspberry Pi Zero PCB v1.3,  Raspberry Pi Zero W

در مدل‌های "Zero" هبچ کانکتوری برای این کار در نظر گررفته نشده است و در صورت نیاز باید دست به لحیم کاری شوید و بر روی برد، پین‌هدر و یا خود کابل رو مونتاژ کنید. در دو مدل از "رزیری‌پای ۱" از کانکتور RCA همون کانکتور زرد رنگ معروف استفاده شده است که در صورت داشتن کابل هیچ کار اضافی نمی‌خواهد. اما در بقیه مدل‌ها از کانکتور جک ۳.۵ میلی استفاده شده است. در تصوبر زیر نحوه تقسیم بندی این کانکتور و چند کابل رایج در یازار آورده شده است.

حالا بریم سراغ تنظیم فایل "config.txt"، این فایل را می‌توان هم با اتصال SDCARD به کامپیوتر ویرایش کرد و هم از طریق خود رزیری با زدن دستور زیر:

sudo nano /boot/config.txt

خط زیر را با گذاستن "#"  در اول خط بصورت کامنت در می‌آوریم:

hdmi_force_hotplug=1

و خط زیر را اضافه می‌کنیم:

hdmi_ignore_hotplug=1

و در خط زیر با حذف "#" از اول خط، آن را از حالت کامنت در می‌آوریم.

#sdtv_mode=2

مقدار "sdtv_mode" نشان دهنده سیستم استاندارد انتقال تصوبر هست. مقادیر زیر بیانگر هر یک از سیستم‌های استاندارد هست، احتمالا همان PAL کار شما را راه خواهد انداخت.

 sdtv_mode=0 Normal NTSC
sdtv_mode=1 Japanese version of NTSC – no pedestal
sdtv_mode=2 Normal PAL
sdtv_mode=3 Brazilian version of PAL – 525/60 rather than 625/50, different subcarrier

فرصت بشه یه مطلب جمع و جور در مورد خود ویدیوی کامپوزیت خواهم گذاشت.